Goty 2011: Årets bästa spel

Då var vi här då. Jag är både förvånad och inte förvånad över valen många har gjort. Vissa är väldigt väl motiverade. Men jag är förvånad och på gränsen till besviken att jag är ensam om att säga att detta är…

Årets bästa spel 2011:

Minecraft

Det knäppa med Minecraft är att det har hyllats till skyarna och redan blivit en kultklassiker innan det ens har släppts. Det känns som att många har glömt bort det redan, medan det har utvecklats och faktiskt under 2011 släppts som version 1.0.

Förutom att vara ett spel baserat på en genialisk idé som fylls i spelets titel, så är Minecraft en sak mer än något annat spel i år. Jag tänker faktiskt sträcka mig ännu längre här och säga att det är ett av de mest visionära spelen någonsin. Det har utvecklat mitt sätt att se på spel på en fundamental nivå, och ibland rinner den här blockiga världens glaciär av potential även in på hur jag beskådar själva livet.

Låt mig förklara. I ett fält någonstans mellan fysik, teknologi och filosofi finns det forskare som undersöker datorers teoretiska utveckling och deras förmåga att representera en verklighet. Det krävs ingen större fantasi för att se en superdator som har så fantastiska resurser att den kan framställa en simulation som ur mänsklig synvinkel är helt och hållet identisk med vår så kallade verklighet. Varje människa, varje minne, varje känsla, sandkorn, cell och subatomär partikel framställd av ettor och nollor i en superdators grafikminne. Och eftersom detta är en teoretisk framtid som i mitt tycke inte verkar särskilt osannolik, så måste man ju fråga sig själv: Vad är det som säger att vi inte redan är en simulation? Och framförallt, spelar det någon roll? Det är ju precis lika verkligt.

Minecraft är en värld där du tar block av olika former, och gör saker. Tänk om Minecraft 2 är ett spel där blocken i sig är byggda av block som du kan konstruera otroligt detaljerade mekanismer med? Vart stannar det? Men redan nu kan man bygga fantastiska saker. Du kan bygga något naivt och sött som jag gör när jag bygger tunnelbanesystem under jorden. Eller så kan du som andra Minecraftnördar bygga en dator i ett datorspel. Det finns till och med film på någon som har byggt ett rudimentärt datorspel i ett datorspel. Min meta-mätare står redan här över det proverbiala 9000.

En simulerad verklighet där du kan simulera ytterligare en nivå av verklighet. Skyrim, Deus Ex, Zelda och ni andra är ju jävligt söta alltså, men Minecraft är något som överstiger spel och blir något annat.

Det är den första alternativa verklighet jag har besökt.

Idag har följande bloggar skrivit om årets bästa spel: Spelkriget, Midnite Gamer, Sätrapöjk, Aftonstjaerna, Spelkänsla, Megazine, EmmyZ, Spelföräldrarna, Vill vara gamer, Slash dubble jump, QN2, Mediabloggen, Zejho, Spelmolnet, Kraid, Explewd, Spelvärldspareringar

Kommentera

