Goty 2011: Årets tredje bästa spel.

Det blir ju inte lättare ju närmre toppen man kommer. Redan här på plats nummer tre presenterar jag ett spel som egentligen är årets spel på flera punkter. Men det går inte hela vägen fram. Det saknar visioner och omfattning, vilket är det enda som trycker ner det till bronsplatsen.

Årets 3:e bästa spel 2011:

Batman: Arkham City

Låt mig först peka ut att jag tycker att Arkham Asylum är bättre. Det är tätare, mer stämningsfullt och förser spelaren med en fylligare bakgrund av Batmans värld. Arkham City däremot erbjuder spelaren fria tyglar, fler leksaker och samma känsla vid upplevelsen av en värld som förhoppningsvis redan är utforskad via en genomspelning av Arkham Asylum. Helst två.

Det är lite lustigt, för det jag helst vill prata om är Arhkam Citys brister. På något sätt är det så jag ser på ett spel jag verkligen gillar, speciellt en uppföljare. Men nu ska jag ju beskriva varför det är årets tredje bästa spel. Hur ska jag göra här? Hmm.

Om vi säger såhär. Arkham City är så bra, så välsmort, snyggt, lättspelat och ”motherfucking Batman” att jag inte stör mig på sakerna jag ändå registrerar som irriterande. Det lite frikostiga och ibland överdrivna manuset stör inte eftersom jag sitter med ett infantilt flin när jag straxt är förbi dialogerna och får spöa allt förutom livet ur hoper av Jokerns dräng-clowner. Och Jokern är ju där, med Mark Hamils röst, som vi redan har konstaterat är en perfekt fusion av röstskådespel och välskriven ärkeskurk. Catwomans risiga bitch-idealiserande går förbi med bara lite knorrande ur min mungipa eftersom jag straxt får flyga mellan hustak med hjälp av en piska. De uppmärksamhetskrävande sidomomenten rör mig inte i ryggen så länge mina combos är långa och snygga.

Batman: Arkham City är ren och skär spelglädje i mitt hjärtas superhjältes skruvade stad. Vad mer kan man be om?

Idag har följande bloggar skrivit om årets 3:e bästa spel: Spelkriget, Slashdoublejump, Midnite gamer, Spelföräldrarna, Sätrapôjk, Spelkänsla, Kraid, Vill vara gamer, QN2, Aftonstjaerna, Spelvärldspareringar, EmmyZ, Zejho, Mediabloggen, Megazine

3 thoughts on “Goty 2011: Årets tredje bästa spel.

  1. […] vara gamer, QN2, Aftonstjaerna, Spelvärldspareringar, EmmyZ,Zejho, Mediabloggen, Megazine, Peter Ahonen Share this:FacebookTwitterLike this:GillaBli först att gilla denna […]

  2. Ina skriver:

    Fin text! 😀

Kommentera

