GOTY 2011: Årets 4:e bästa spel.

Årets fjärde bästa spel är kanske ingen överraskning för er, men för mig är det högst ovanligt att ett spel av den här typen fångar mig på det här sättet. Bara det är ju värt en nominering.

Årets 4:e bästa spel 2011:

Dark Souls

Det första jag vill peka ut här är att jag fullständigt hatar svåra spel. När jag träffar på onödigt svåra partier blir jag ofta frustrerad och känner att min upplevelse avbryts av onödigt och repetitivt harvande. Jag har inga problem att förstå charmen i utmaningar, men personligen föredrar jag att få mina sega karameller i flerspelarlägen där jag kan mäta mig mot andra människor.

Så varför är Dark Souls årets fjärde bästa spel? Det är ju vidrigt svårt och ger inte en centimeter gratis till spelaren. Lustigt nog tror jag att det är just därför. Spelets svårighetsgrad är i fullständig harmoni med berättelsen på ett sätt jag aldrig upplevt förut. Jag är en odöd äventyrare fast i något som känns som en otäck dröm. Varken levande eller död kämpar man sig genom ett helvetes kval i jakt på sin mänsklighet, så varje gång jag känner en uppgivenhet integreras den med vad min spelkaraktär också känner. Jag respekterar verkligen detta. När jag i Uncharted 3 måste skjuta ihjäl 50+ kommandosoldater i en dammig källare känns det som ett irriterande farthinder. I Dark Souls reser sig mina nackhår när en jättestor svart riddare uppenbarar sig för att dräpa mig. Istället för att skrika åt TV:n så ler jag lite snett och försöker igen.

Att spelet får mig att känna så för svårighetsgrad är värt en placering i sig. Men det är också oerhört atmosfäriskt och delikat minimalistiskt i sitt sätt att förmedla berättelsen till spelaren. Jag kommer att återvända hit många gånger för att känna den unika känna svedan och värken som bara Dark Souls kan åsamka.

Idag har följande bloggar skrivit om årets 4:e bästa spel: Spelkriget, Mediabloggen, Spelföräldrarna, Spelkänsla, Aftonsjaerna, Vill vara gamer, Sätrapôjk, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Megazine, Kraid, Slashdoublejump

9 thoughts on “GOTY 2011: Årets 4:e bästa spel.

  1. blutt skriver:

    Jag vågar inte spela varken Dark Souls eller Demos Souls för jag är rädd om mina kontroller. Jag verkligen hatar för svåra spel för jag blir så jävla arg haha. Men överväger att kanske prova Dark Souls ändå, efter att ha läst detta!

  2. […] Mediabloggen, Spelföräldrarna, Spelkänsla, Aftonstjaerna, Vill vara gamer, Sätrapôjk, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Megazine, Kraid Dela det här:Like this:GillaBli först att gilla denna post. […]

  3. […] Mediabloggen, Spelföräldrarna, Spelkänsla, Aftonstjaerna, Vill vara gamer, Sätrapôjk, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Megazine, […]

  4. […] vara gamer, Sätrapôjk, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Megazine, Kraid, Slashdoublejump Spread the word:FacebookTwitterE-postLike […]

  5. Holmberg skriver:

    Jag kan inte annat än instämma i allt du skriver. Jag är ingen fan av svåra spel själv. Brukar tom köra många FPS på easy för jag tröttnar på att grinda svåra encounters…

    Men i Dark Souls får jag aldrig den där irriterade känslan. Man bara tänker ”fan vad nära det var… måste försöka igen”…

    Gillar dock inte att man inte kan pausa.. inte anpassat för folk med barn… 🙂

    • Peter Ahonen skriver:

      Alla spel som har dialogval och lång, tung story där man dessutom spelar en ”hjälte” ska ge mig en känsla, inte en utmaning. Jag är ju hjälten för fan, ska gå som smort! Det som är spännande är valen man gör, inte om man ska klara en boss på 7:e försöket! 🙂

  6. […] Mediabloggen, Spelföräldrarna, Spelkänsla, Aftonstjaerna, Vill vara gamer, Sätrapôjk, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Megazine, Kraid, Slashdoublejump Like this:GillaBli först att gilla denna […]

  7. […] vara gamer, Sätrapôjk, Peter Ahonen,Midnite Gamer, Megazine, Kraid, Slashdoublejump Share this:FacebookTwitterLike this:GillaBli […]

Kommentera

